• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Finns det andra småföretagare här?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Ja som frågan lyder finns det andra småföretagare här som driver enskild firma? Vore kul att växla "ekonomiska" erfarenheter :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ja som frågan lyder finns det andra småföretagare här som driver enskild firma? Vore kul att växla "ekonomiska" erfarenheter :)

Jag är inte en sådan, men du har ju en särskild situation, om jag förstått den info jag fått av UC rätt så sitter betalningsanmärkningen på dig direkt när någon ansöker om ett betalningsföreläggande, det behövs inget utslag..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Stämmer delvis. Det beror på vem som ansöker om föreläggande. Vet inte exakt men jag tror att skatteskulder ger anmärkning direkt. Däremot får man som näringsidkare ligga minus på skattekontot upp till 9999kr innan det händer ngt. Har tack och lov inga anmärkningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Stämmer delvis. Det beror på vem som ansöker om föreläggande. Vet inte exakt men jag tror att skatteskulder ger anmärkning direkt. Däremot får man som näringsidkare ligga minus på skattekontot upp till 9999kr innan det händer ngt. Har tack och lov inga anmärkningar.

skatteskulder och andra allmänna mål ger "anmärkning" direkt ja, det gäller oavsett om man är enskild firma eller ej, så får precis alla. (ok, det finns lite undantag om man bara gör det en gång och hinner betala det förjävla fort, men inte annars)

Jag vill minnas när jag kollat på kreditupplysningar på företagare att jag sett anmärkningar som dom fått av olika leverantörer, som verkar stannat vid förelägganden.. och UC har svarat att det är precis så det fungerar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Ett föreläggande från en "vanlig" leverantör kan nog inte leda direkt till anmärkning. Men om man inte betalar inom 14 dagar (eller om det var 10) efter att man skrivit på delgivningskvittot ja då blir det anmärkning. Själv tycker jag att en anmärkning borde försvinna från Uc så fort skulden är betald. Hårt straff att det ska hänga över en i tre år även om det bara gäller en skuld på 16kr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ett föreläggande från en "vanlig" leverantör kan nog inte leda direkt till anmärkning. Men om man inte betalar inom 14 dagar (eller om det var 10) efter att man skrivit på delgivningskvittot ja då blir det anmärkning. Själv tycker jag att en anmärkning borde försvinna från Uc så fort skulden är betald. Hårt straff att det ska hänga över en i tre år även om det bara gäller en skuld på 16kr.

"kan nog inte"
då har vi olika uppfattning och information, enligt UC som håller på med kreditupplysningar, så får enskilda näringsidkare precis som andra juridiska personer en anmärkning direkt på föreläggandet, även om det är 16 kr

Efter som en anmärkning inte har något med själva skuldens reglerande att göra är det inte så konstigt att det inte tas bort, man kan mycket väl ansöka om betalningsföreläggande utan att ansöka om verkställighet, bara för att få skulden fastslagen, då har kronofogden ingen som helst aning om skulden reglerats eller ej, än mindre kreditupplysningsföretagen.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag har en enskild firma som bisyssla, men ingen erfarenhet att bidra med när det gäller ekonomi direkt...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp